جزوه کامل رسانه شناسی

communications) از ریشه لاتین (communis ) به معنای اشتراک است . به معنای پیوند و ربط دادن در فارسی است .  با عنوان پیوستگی و رابطه هم کاربرد دارد. واژه ارتباطات با ارتباط تفاوت دارد. علم ارتباطات به معنی مطالعه پیرامون ابزار و لوازم این پدیده است. ارتباطات : فرایندی است که در آن پیام از پیام دهنده به پیام گیرند منتقل می شود دایره المعارف میشر : ارتباط در مفهوم گسترده آن برابر بیان هر نوع انتقال اطلاعات به کار می رود. ادوین امری می گوید:ارتباط عبارت از فن انتقال اطلاعات و افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر است در واقع مفهوم ارتباط به معنی هماهنگ شدن فرستنده و گیرنده در رابطه با یک پیام ویژه است. پرسش های ارتباطی : 1.       چه کسی می گوید؟ 2.       چه می گوید؟ 3.       به چه کسی می گوید؟ 4.       کجا می گوید؟ 5.       چگونه می گوید؟ 6.       برای چه می گوید؟ 7.       با چه تاثیری می گوید؟  ویژگی های ارتباط جمعی (عمومی) 1.       پیام گیران نا آشنا و پراکنده 2.       بازگشت پیام با تاخیر 3.       سرعت عمل زیاد 4.       تکثیر پیام 5.       ارتباط سطحی و ناپایدار انواع ارتباط 1.       ارتباط کلامی: پیام و اطلاعات از طریق زبان و گفتار منتقل می شود تلفن 2.       ارتباط غیر کلامی: پیام واطلاعات از طریق تصویر و یا اشاره و ... منتقل می شود 3.       ارتباط نوشتاری: اطلاعات از طریق قلم بر کاغذ نقش می بندد مثل کتاب – روزنامه – نامه 4.       ارتباط غیر نوشتاری : ارتباطی است که افکار از طریق امواج مثل رادیو- تلویزیون منتقل می شود . 

جزوه کامل رسانه شناسی

به نام خدا دانشگاه جامع علمی کاربردی جزوه درس رسانه شناسی درس  ارتباطات واژه ارتباطات (communications) از ریشه لاتین (communis ) به معنای اشتراک است . به معنای پیوند و ربط دادن در فارسی است . با عنوان پیوستگی و رابطه هم کاربرد دارد. واژه ارتباطات با ارتباط تفاوت دارد. علم ارتباطات به معنی مطالعه پیرامون ابزار و لوازم این پدیده است. ارتباطات : فرایندی است که در آن پیام از پیام دهنده به پیام گیرند منتقل می شود دایره المعارف میشر : ارتباط در مفهوم گسترده آن برابر بیان هر نوع انتقال اطلاعات به کار می رود. ادوین امری می گوید:ارتباط عبارت از فن انتقال اطلاعات و افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر است در واقع مفهوم ارتباط به معنی هماهنگ شدن فرستنده و گیرنده در رابطه با یک پیام ویژه است. پرسش های ارتباطی : 1. چه کسی می گوید؟ 2. چه می گوید؟ 3. به چه کسی می گوید؟ 4. کجا می گوید؟ 5. چگونه می گوید؟ 6. برای چه می گوید؟ 7. با چه تاثیری می گوید؟ ویژگی های ارتباط جمعی (عمومی) 1. پیام گیران نا آشنا و پراکنده 2. بازگشت پیام با تاخیر 3. سرعت عمل زیاد 4. تکثیر پیام 5. ارتباط سطحی و ناپایدار انواع ارتباط 1. ارتباط کلامی: پیام و اطلاعات از طریق زبان و گفتار منتقل می شود تلفن 2. ارتباط غیر کلامی: پیام واطلاعات از طریق تصویر و یا اشاره و ... منتقل می شود 3. ارتباط نوشتاری: اطلاعات از طریق قلم بر کاغذ نقش می بندد مثل کتاب – روزنامه – نامه 4. ارتباط غیر نوشتاری : ارتباطی است که افکار از طریق امواج مثل رادیو- تلویزیون منتقل می شود . 5. ارتباط ملی:ارتباطی است که پیام ها و اطلاعات و مفاهیم از طریق وسایل ارتباط جمعی در چار چوب جغرافیایی یک کشور منتشر می شود. 6. ارتباط فراملی: پیام ها و اطلاعاتی است که از طریق ماهواره ها مرز های جغرافیایی را در می نوردد و موجبات نزدیکی انسانها ی کره زمین را فراهم می کنند. 7. ارتباط سازمانی: ارتباط ارگانیک و نهادی را گویند که درون سیستمی و برون سیستمی است. عناصر(مدل های ارتباطی): 1)فرستنده 2) پیام 3) کانال (مجازی) 4) گیرنده پیام 5) پارازیت 6) بازخورد 7)رمز گذاری 8) رمز گشایی اطلاعات : یکی از مهمترین مقوله ها در ارتباطات است اطلاعات مجموعه ای نظام مند و پردازش شده از داده هاست در واقع مجموعه ای از اطلاع منجر به اطلاعات می شود. هر چه اطلاعات عمومی تر و اجتماعی تر باشد اهمیت آن هم بیشتر می شود و هر آنچه ارتباط از سطح فردی به سطح جمعی ارتقاء پیدا کند جریان اطلاعات پیچیده تر می شود اگر ارتباط جمعی در تولید و انتشار اطلاعات دچار اشتباه و خطا شود یک جامعه را به انحراف می کشاند . معیار های سنجش اطلاعات : 1)اهمیت 2) درستی 3)معما 4)جالب ( جذاب ) 5)سودمندی 6) دربرگیری 7) کیفیت 8) تازگی ارتباط خصوصی و عمومی: 1)ارتباط خصوصی و بدون واسطه: ارتباط فوری و چهره به چهره که طی آن به صورت مستقیم میان پیام دهنده و پیام گیرنده یا گروه کوچک ردوبدل می شود. مزیت : 1. فرصت تصحیح یکدیگر- 2. ارتباط عمیق چهره به چهره 3. قابل روئیت بودن اثر پیام 4. فرصت جابجایی پیام گیرنده و پیام دهنده. 2)ارتباط جمعی(عمومی): این واژه از ریشه لاتینی media (وسایل و اصطلاح mass (توده) تشکیل شده است.و به لحاظ لغوی ابزاری است که از طریق آن می توان با افراد ، گروههانه به طور جداگانه بلکه با جماعتی کثیر یا توده ای از مردم دسترسی پیدا کرد این نوع وسایل عبارتند از رادیو، تلویزیون ، سینما، مطبوعات. وسایل ارتباط جمعی: Mass media تعریف : ارتباط جمعی یا عمومی انتقال اطلاعات با وسایلی نظیر روزنامه – کتاب ، تلویزیون ، رادیو برای گروه غیر محدود از مردم با سرعتی زیاد. رسانه تعریف رسانه: رسانه وسیله ای برای نقل وانتقال اطلاعات ، ایده ها و افکار افراد و جامعه . رسانه واسطه ای عینی و عملی در فرایند برقراری ارتباط است و دارای دو کارکرد است. 1)کارکرد:آشکار: محل برخورد پیام و گیرنده پیام است. 2)پنهان : برقرار کننده جریان ارتباط و پیام رسانی. بنابراین رسانه عاملی است که پیام به مخاطب منتقل می شود.شکل ابتدایی : نمادین – (دود) و دیگری شکل مدرن: نهادمند (روزنامه) رسانه ها از نظر مفهومی: منطقی(شامل تبلیغات و روابط عمومی) رسانه جمعی: مجموعه ابزار ها و روش ها برای ایجاد ارتباط با مخاطبان انبوه است. رسانه ها همچنین سه نوع است :انسانی –سازمانی – تکنولوژی انواع رسانه : 1)رسانه های چاپی print media ( روزنامه- مجله – کتاب) 2)رسانه های الکترونیک elec tronic media (رسانه های دیداری و شنیداری مانند تلویزیون و رادیو) 3)رسانه های دیجیتال (digital media) دیسک – فلش – dvd- cd 4)رسانه های آنلاین(خبرگزاری ها – سامانه های اینترنتی) نخستین روزنامه آنلاین در سال 92 (شیکاگو تریبون) 5) رسانه های سایبر yber media s 6) وبلاگ ها (نو ظهور ها) 7)رسانه های نصبی( اعلامیه ، بروشور، تابلو های شهری و جاده ای و اعلانات ، کاتولوگ ، پوستر ، آرم ، پلاکارد، لوگو، همایشی) 8)رسانه های نهادی ( روابط عمومی) 9) رسانه‌های فرانهادی همچون خبرگزاری‌ها، دفاتر روابط بین الملل، کارتل‌ها، بنگاه‌های سخن‌پراکنی و تراست‌های خبری، شرکت‌های چند ملیتی سازه، فیلم‌های سینمایی، شبکه‌های ماهواره‌ای کارکرد رسانه ها : رسانه جمعی رسانه ای است در زمان واحد، پیام های یکسان برای جمع گیری از افراد ارسال می شود.مهمترین ویژگی رسانه های جمعی (نهادی بودن ) آن است به این معنا که یک پیام در درون یک نظام منسجم ارتباطی و با هدف اثر گزاری بر آگاهی های مخاطب تهیه و ارسال می شود. از نظر هارولد لاسول (Harold laswell) سه کارکرد عمده رسانه به قرار زیر است. 1)نظارت بر محیط: رسانه ها با جمع آوری و توزیع اطلاعات در مورد رویداد های اطراف اعم از داخلی و خارجی یک جامعه ، هدایت و اداره امور نظارتی را به عهده می گیرند. 2)همبستگی بخشی از جامعه در واکنش به محیط : افراد جامعه نسبت به رویداد خبری دارای تفسیر و تحلیل هستند که با این تجزیه و تحلیل نسبت به محیط و توصیه در مورد نحوه رفتار با آن پدیده و رویداد اثر گذار می شوند و رسانه بخش از جامع را نسبت به یک رویداد دارای نگاه مشترک و همبسته می کند. 3)انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر: رسانه ها در انتقال فرهنگ با منتقل کردن اطلاعات ، ارزش ها و هنجارهای جامعه به نسل دیگر نقش مهمی دارند و می توان گفت عنصر ، آموزشی ، رسانه ها پر رنگ است که در این زمینه سواد رسانه ای معنا و مفهوم پیدا می کند.رایت به این 3 محور ، تفریح و سر گرمی را نیز افزوده است. روند تکوینی و سیر ارتباط جمعی در جهان و ایران · ارتباط غیر شفاهی (حرکات چهره و دست و لمس کردن) · ارتباط شفاهی (کهکشان شفاهی) تا 700 سال قبل ازم.(میلاد) گذر از ارتباط شفاهی به ارتباط نوشتاری و اختراع الفبا در یونان الفبا به مشابه پلی میان گفتار و نوشتار بود.الفبا نقطه عطفی درست سه هزار ساله شفاهی است و موجب اختراع خط توسط سومریان شد.اختراع چاپ توسط گوتنبرگ (عصرکتابت) 1453 م. مطبوعات 150 سال پس از اختراع صنعت چاپ متولد شدند. پس از عصر کوتبرگ 1453 شاهد اختراع تلگراف در سال 1832 یعنی پس از 380 سال توسط ساموئل مدرس انگلیسی هستیم برای اولین بار اطلاعات با سرعت بالا و از طریق رمزهای ساده به مسافت های طولانی انتقال یافت . 1876 اختراع تلفن توسط الکساند گراهام بل و توماس ادیسون اختراع بزرگی بودانتقال صدای انسان از صدها کیلومتر مسافت. 4 کهکشان ارتباطی از نگاه دکتر محسنیان راد با الهام از نظریه مک لوهان 1-کهکشان شفاهی 2-کهکشان دارمانی 3-کهکشان گوتبرگ 4-کهکشان مارکنی 1-کهکشان دارمانی: داریوشی + مانی= عصر دارمانی کتاب جامعه ابتدایی جامعه صنعتی جامعه اطلاعاتی مطبوعات 1453 چاپ - اوایل قرن 17 نخستین دوره مطبوعات تا قرن 18 1832 تلگراف استقلال آمریکا – انقلاب فراسه 1876 تلفن - انقلاب های دموکراتیک ظهور مطبوعات سیاسی و 1895 رادیو مذهبی آزادی و حقوق مردم 1920 تلویزیون - نیمه اول قرن 19 – مطبوعات آگهی – تجارت و 1957 ماهواره سرمایه داری 1970 رایانه ها (انقلاب اطلاعاتی) 1990 اینترنت (اوج انقلاب اطلاعاتی) 1920 م رادیو 1950 م تلویزیون 1980 م رایانه 1990 م اینترنت قوی ترین رسانه کدام است جهان 5/6 میلیارد جمعیت دارد. 700 میلیون نفر هر کدام یک کامپیوتر دارند. 2/2 میلیارد نفر هر کدام یک تلفن همراه دارند. 5/3 میلیارد نفر هر کدام یک دستگاه تلویزیون دارد. 5/4 میلیارد نفر از این جهت هر کدام یک رادیو دارند. سیر ارتباطات در ایران 1)ارتباطات غیر کلامی : طبل، دود، برج های آتش ، مناره و مسجد 2) ارتباطات کلامی : خواندن ، نوشتن ، گفتن و شنیدن نخستین چاپخانه در ایران قرن 17 م در شهر اصفهان (جلفای اصفهان ) به همت یک مُبَلغ مسیحی و نخستین کتاب انتشار یافته انجیل به زبان ارمنی بود.ورود چاپخانه به ایران در زمان عباس میرزا بوده در تبریز که به نشر کتاب می پرداخت. -اولین روزنامه فارسی زبان داخل کشور «کاغذ اخبار» توسط میرزا صالح شیرازی در زمان محمد شاه قاجار (1837) در اولین شمار 14 لقب برای ناصر الدین شاه بکار برد. (روزنامه ای درباری) روزنامه وقایع التفاقیه سومین روزنامه ای بود که توسط امیر کبیر منتشر شد. رادیو و تلویزیون در ایران (1951) – 1330 شمسی طرح سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران مطرح شد ولی عمل نشد. حبیب ثابت پامسال سرمایه دار بخش خصوصی یک فرستنده تلویزیون را به دولت وقت داد.مجلس در سال 1337 (1958) ماده ای با چهار تبصره به تصویب رساند که به موجب آن اجازه داد که فرستنده تلویزیونی زیر نظر پست و تگراف و تلفن ایجاد شود. این فرستنده از مقررات اداره کل انتشارات پیروی می کرد. بنابراین 11 مهر ماه سال 1337 اولین برنامه توسط فرستنده تلویزیونی آریان پخش شد ابتدا از ساعت 18 تا 21برنامه داشت و هزینه های آن از طریق آگهی بود پس از یک سال فعالیت برنامه ها روزانه خود را 5 ساعت افزایش و در سال 1340 فرستنده ای در آبادان و اهواز تاسیس کرد.در سال 1346 مجلس مقررات سازمان رادیو و تلویزیون ایران را باز بینی کرد و این سازمان به صورت مالی مستقل و وابسته به وزارت اطلاعات شد. -در سال 47 نخستین مراکز تولید و پخش رادیو و تلویزیون افتتاح و با توسعه شبکه های مخابراتی و مایکروویو از سال 1348 تلویزیون ملی ایران توانستند با ایستگاه های مختلف در سطح کشور ارتباط بر قرار کند برنامه های تلویزیون در ایران بیشتر سرگرم کننده بود. - سال 47 نخستین مرکز شهرستانی تولویزیون ملی در رضاییه گشایش یافت و بعد در بندرعباس . -نخستین تلویزیون آموزشی سال 45 توسط آموزش راه اندازی شد. -پخش برنامه های تلویزیون به صورت رنگی باز در سال 1350 بود. رادیو در ایران فعالیت رادیو در ایران با افتتاح اولین فرستنده های بی سیم در تهران آغاز شد. 6/2/1305 . ابتدا مدرسه بی سیم قشون کل در وزارت جنگ برای تعلیم نیروی انسانی آموزش هایی را تدارک دید و عده ای برای یادگیری تخصص رادیو و ایستگاه بی سیم به فرانسه رفتند. اندیشه ایجاد رادیو در ایران با توجه به پخش برنامه های هر فارسی زبان دیگر کشور ها مطرح شد.در سال 1318 کار نصب اولین دستگاه فرستنده صورت گرفت و با یک استودیو موقت در عمارت بی سیم ، سرانجام رادیو تهران در 4 اردیبهشت سال 1319 اقتتاح شد.در آغاز کار از اخبار و گزارش خبری نبود و بیشتر موسیقی و ترانه پخش می شد و گاهی نکته ادبی و انتقادی گفتارهای تاریخی ، جغرافیایی ، کشاورزی، خانه داری و بهداشتی اضافه شد. برنامه افسانه های هزار و یک شب موفق ترین برنامه های آن عده است هنرمندان به رادیو موجب شد که برخی مواقع خیابان های تهران خلوت شود برنامه صبح جمعه با شما معروفترین بود .در سال 36 با راه اندازی ایستگاه 100 کیلو ولتی رادیو ملی ایران شکل گرفت. رسانه های سنتی یا ارتباطات سنتی چنانچه رسانه های سنتی را در معنایی غیر از معنای تکنولوژیک و به مفهوم هر نوع واسطه ارتباطی در نظر بگیریم ، عبارتند از : 1)سنگ نوشته ها 2)الواح گلی 3)نقاشی دیوار ها 4)پوست آهو 5) منبر 6)تعزیه خوانی 7) مسجد 8) نمایش رسانه های سنتی همچنان وجود دارند اما رسانه های نوین جایگاه ویژه ای یافته اند. رسانه های نوین در امتداد رسانه های سنتی هستند و نه برای رقابت بلکه برای تکامل ارتباطات و تسهیل و صرف جویی در زمان و مکان ظهور پیدا کرده اتند گذر از جامع سنتی به مدرن را نباید ستیز با سنت تلقی کرد. مسجد و بازار یک نوع نظام ارتباطات تا رسانه ارتباطی و منبر رسانه عمومی در اسلام به حساب آمده است. تعریف منبر: به محل مرتفعی می گویند که واعظ یا خطیب بر بالای آن قرار گرفته و برای مخاطبان سخن می گوید.منبر واژه ای عربی است که ریشه آن به صدر اسلام و دوران پیام اکرم (ص) باز می گردد.از طریق منبر ابلاغ پیام دینی و اعلان جهاد و امور حکومتی و اجتماعی مردم توسط پیامبر، امامان و دیگر حاکمان صورت می گرفت. منبر جزء جدا نشدنی مسجد است و در واقع به صورت جایگاه وعاظ و سخنران شناخته می شود. ویژگی های منبر: -خطیب و اعتبار منبع سخن در انتقال پیام بسیار مهم است. -در عصر مشروطیب مطبوعات به عنوان رقیب جدی منبر شناخته شد.برخی عالمان معتقد بودند که مطبوعات و رادیو نیز باید کارکرد منبر را داشته باشد. نگاه منبر به رسانه های نوین با رقابت شروع شد. ویژگی ها: -پیام منبر برای مخاطب محدود و خاص است. -مخاطب منبر ارتباط را خیلی کم قطع می کند. -نبود اختیار انتخاب در مخاطب منبر است. -بازخورد به صورت دائمی کنترل می شود. -پارازیت در این نوع ارتباط کم است. در زمان پیامبر نتایج جنگ ها، اعلان ها ، فرامین و احکام مالیاتی از طریق منبر و در مساجد اطلاع رسانی می شود. همچنین احکام عزل و نصب صاحب منصبان نیز از بالای منبر خوانده می شد. منبر در نظام ارتباطات سنتی جایگاه ویژه ای در طول تاریخ داشته و آگاهی و بیداری مسلمانان توسط عالمان بر فراز این وسیله بوده و نوعی ارتباط چهره به چهره را برقرار نموده است ارتباطی ساده گرمی و حتی دو سویه که مخاطبان نیز به راحتی امکان بر قرار ارتباط و باز خورد مطالب را نیز می توانستند در این نظام ارتباطی شکل دهند. آسیب شناسی منبر: به دلیل تغییر شرایط و سطح دانش افراد و ابلاغ شیوه های نوین ارتباطی و انتقال پیام و همچنین ابزار های جدید تکنولوژیک منبر کارایی قبل خود را در جامعه ندارد. ایـنـتـرنت و ماهواره ، ویژگی ها و قابلیت ها اینترنت چیست؟ همان گونه که از واژة اینترنت (به معنای بین­شبکه­ای یا میان­شبکه­ای) پیداست، اینترنت مجموعه یا شبکه­ای از شبکه­هاست. اصطلاح شبکه به اتصال دو یا چند رایانه به یکدیگر اشاره دارد. در جهان مجموعه وسیعی از شبکه های رایانه ای کوچک و بزرگ وجود دارد که با استفاده از یک رشته پروتکل های ارتباطی، عملکرد متقابلی را میان یکدیگر فراهم می آورند. شبکة آرپانت متعلق به وزارت دفاع آمریکا بود که برای پیشبرد اهداف نظامی کاملاً سری با استفاده از «پروتکل نظارت بر انتقال/ پروتکل اینترنت» ([1]TCP/IP)، امکان تبادل اطلاعات صدها هزار رایانه را به صورت شبکه فراهم می ساخت و از این رو، این شبکه خاستگاه اصلی اینترنت به حساب می اید. اینترنت، بسان یک بزرگراه ارتباطی است که اطلاعات متنی و نوشتاری مانند کتاب، نشریه، مقاله، فرهنگ نامه و غیره و اطلاعات دیداری و شنیداری همچون، فیلم، سخنرانی، عکس، بازی، و غیره و خدمات گوناگون دیگری چون امکان مکاتبه و مکالمة مستقیم و غیرمستقیم، تجارت، آموزش، تفریح و غیره را در اختیار کاربر قرار می دهد. بنابراین اینترنت یک بانک اطلاعاتی جهانی است. کاربر اینترنت با ورود به فضای مجازی[2] اینترنت، با دنیای وسیع و حیرت انگیزی مواجه می شود و برای درک صحیح آن ناگزیر باید اصول کار با آن را فرا گیرد. آنچه برای ما به عنوان دانشجو اهمیت دارد شناخت این نکته است که اوّلاً این رسانه حاوی چیست و چه کارکردها، امکانات و اطلاعاتی دارد؛ ثانیاً راهکار استفادة بهینه از محتویات آن چگونه است؟ تـاریـخـچـه پیدایش اینترنت به دهه 1960 میلـادی باز میگردد؛ زمانی که دولت ایالـات متحده آمریکا براساس طرحی موسومـ به آرپا (ARPA) مخفف آژانس تحقیق پروژه‌های پیشرفته که در آن زمان برای کارکردهای دفاعی بوجود آمده بود، این طرح را اجرا نمود. طرح این بود که کامپیوترهای موجود در شهر‌هـای مختلف (در آن زمان چیزی به نامـ کامپیوتر شخصی وجود نداشت بلکه سازمان‌های بزرگ و دانشگاه‌ها و مراکز دولتی معمولـاً دارای سیستمـ‌های کامپیوتر بزرگ مین فریمـ بودند) که هر کدامـ اطلـاعات خاص خود را در آن ذخیره داشتند بتوانند در صورت نیاز با یکدیگر اتصال بر قرار نموده و اطلـاعات را به یکدیگر منتقل کرده و یا در صورت ایجاد بستر مناسب اطلـاعات را در حالت اشتراک قرار دهند. در همان دوران سیستمـ‌هایی بوجود آمده بودند که امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان را از طریق شبکه مختص همان سازمان فراهمـ می‌نمودند طوریکه کامپیوترهای موجود در بخش‌ها یا طبقات مختلف با یکدیگر تبادل اطلـاعات نموده و امکان ارسال نامه بین بخش‌های مختلف سازمان را فراهمـ می‌کردند که اکنون به این سیستمـ ارسال نامه پست الکترونیک می‌گویند. اما برای اتصال و ارتباط دادن این شبکه‌های کوچک و پراکنده که هر کدامـ به روش و استانداردهای خودشان کار می‌کردند استانداردهای جدید و مشخصی که همان پروتکل‌ها هستند توسط کارشناسان وضع شد. سرانجامـ درسال 1961 میلـادی تعداد 4 کامپیوتر در 2 ایالت مختلف با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافه شدن واژه نت به طرح اولیه، نامـ آرپانت (Arpanet) برای آن منظور شد. در دهه 1970 میلـادی با تعریف پروتکل‌های جدیدتر از جمله TCP که تا به امروز رواج دارد و نیز مشارکت کامپیوترهای میزبان (Host) بیشتر به آرپانت و حتی گسترده شدن آن به برخی نواحی فراتر از مرزهای ایالـات متحده، آرپانت شهرت بیشتری یافت و ایده اینترنت همراه با جزییات بیشتر راجع به شبکه‌های کامپیوتری مطرح گشت تا اینکه طی سال‌های پایانی دهه 1970 شبکه‌های مختلف تصمیمـ گرفتند به صورت شبکه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و آرپانت را بعنوان هسته اصلی انتخاب کردند. بعدها در سال 1993 میلـادی نامـ اینترنت روی این شبکه بزرگ گذاشته شد. وب یا همان WWW که مخفف World Wide Web (به فارسی: تار جهان‌گستر) میباشد توسط آزمایشگاه اروپایی فیزیک ذرات Cern بخاطر نیاز آنها به دسترسی مرتب‌تر و آسان‌تر به اطلـاعات موجود روی اینترنت ابداع گشت. در این روش اطلـاعات به صورت مستنداتی صفحه‌ای بر روی شبکه اینترنت قرار می‌گیرند و بوسیله یک مرورگر وب قابل مشاهده هستند و همـ اکنون کارکردهای بسیاری دارند. ٔ اینترنت در ایران سال 1371: تعدادی دانشگاه‌های ایران، از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلـان، توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و از طریق پروتکل UUCP به اینترنت وصل می‌شوند تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل کنند. سال 1372: در این سال ایران به شبکه اینترنت پیوست. نخستین رایانه‌ای که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بود. در حال حاضر نیز این مرکز یکی از مرکزهای خدمات اینترنت در ایران است.مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات،‌ بعنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو [ir.] در ایران به رسمیت شناخته میشود. این قلمرو مشخّصه تعیین شده برای هویّت ایران در فضای اینترنت است. سال 1373: مؤسسه ندا رایانه تأسیس میشود. پس از راه‌اندازی اوّلین بولتن بورد (BBS)، در عرض یک سال نیز اوّلین وب سایت ایرانی داخل ایران را راه‌اندازی میکند. همچنین، این مؤسسه روزنامه همشهری را به زبان فارسی در اینترنت منتشر میکند، که این اوّلین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب میشود. در همین سال بدنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادائی کد ویژن (Cadvision)، مؤسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را بعنوان اوّلین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز می‌کند. سال 1374: مجلس شورای اسلامی تأسیس شرکت امور ارتباطات دیتا تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می‌کند و مسؤلیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را بطور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می‌دهد. سال 1377: پروژه یونیکد در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیک و همکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنّی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان (فارسی وب) آغاز می‌شود. هدف پروژه اینست که با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونیکد، نشر فارسی در کامپیوتر، مخصوصاً اینترنت و وب، استاندارد شود و اصولـاً مشکل قلمـ (فونت)‌های غیر استاندارد موجود در نرمـ افزارهای ایرانی حل شود. کارکردها و ویژگیهای اینترنت اینترنت دارای کارکردها و ویژگی­های فراوانی است که از آن جمله می توان موارد زیر را یادآور شد: 1. تولید اطلاعات: در سایه وجود اینترنت و کامپیوتر، علوم و گفتمان­های جدیدی متولد شده و بر غنای علوم دیگر نظیر ارتباطات و اطلاع رسانی و علوم رایانه افزوده شده است. مباحث در زمینة دولت­ها و شهرهای الکترونیکی، سازمان­های و تشکیلات مجازی، بهره­گیری از هوش مصنوعی در استنباط احکام فقهی و مانند این نمونه­هایی از این نظریات نوین­اند. اینترنت یکی از نوترین ابزارهای توسعه و پیشرفت علوم است و در پرتو وجود همین اینترنت علوم جدیدی متولد شدند و برغنای علوم دیگر نظیر ارتباطات و اطلاع رسانی و علوم رایانه افزوده شد و خود نیز وسیله ای در جهت تولید اطلاعات شد. 2. سازماندهی اطلاعات: پیش از اینترنت شاید حتی تصور هم نمی شد که به این وسعت و تنوع، اطلاعات و آراء و نظر در جهان وجود داشته باشد، بعد از اینترنت اغلب این ذخایر اطلاعاتی در محیط وب قرار گرفت و به طوری که بتواند به آسانی در دسترس کاربران باشد سازماندهی شد. البته اینترنت همچنان دچار فقدان نظام استانداردی جهت طبقه­بندی و سازماندهی اطلاعات می باشد که باعث بروز مشکلاتی در بازیابی بهینه اطلاعات می­شود. 3. اطلاع رسانی منحصر به فرد: این خصیصه، برجسته ترین کارکرد اینترنت است. نوع اطلاع رسانی در اینترنت با دیگر رسانه­ها متفاوت است و همین مسأله آن را به جامع­ترین و قدرتمندترین رسانه تبدیل کرده است. در اینترنت می­توان به اغلب رسانه­های دیگر مانند کتاب، روزنامه و مجله، رادیو، تلویزیون، شبکه­های ماهواره­ای، دسترسی داشت. به دیگر سخن اینترنت دیگر رسانه­ها را در خود جمع کرده است و از این رو، مطالب و دیگر اطلاعات موجود در آن نسبت به سایر رسانه­ها جامع­تر است. افزون بر این، متن بسیاری از کتاب ها، مقالات چاپی و سایر منابع چندرسانه­ای، بسیاری از ژورنال های اینترنتی وجود دارند که تنها از طریق وب قابل دسترس بوده و نسخة چاپی آنها وجود ندارد. همچنین، برخی از منابع مرجع مانند فرهنگ ها، اطلس­ها، راهنماهای گوناگون، سرگذشت­نامه­ها و جز آن فقط در محیط وب منتشر می­شوند. 4. روزآمدی اطلاعات :. روزآمد شدن اطلاعات در اینترنت نسبت به سایر رسانه­ها از سرعت بالاتری برخوردار است. امروزه، اطلاعات بسیاری از پایگاه­های مهم و پرمراجعه در وب در فواصل زمانی کوتاه روزآمد می­شود. این مسأله به خصوص در پایگاه­های اخبار از اهمیت فوق العاده­ای برخوردار است، به طوری که در موتورهای جستجوی تخصصی اخبار، مانند بخش جستجوی اخبار گوگل، آلتاویستا و آل دِ وب و مانند آنها، می­توان دامنة زمانی جستجو را به اخبار منتشر شده به یک هفته، سه روز گذشته، یک روز گذشته و حتّی یک ساعت گذشته محدود کرد. 5. رایگان و آسان­یاب بودن اطلاعات و امکانات : اکثر اطلاعات وب رایگان هستند، حتّی برخی از کتاب­ها، مجلات و مقالاتی را که برای تهیة نسخة چاپی آن باید پول داد، می­توان در اینترنت به رایگان به دست آورد. برای مثال در پایگاه حوزه (www.hawzah.net) متن کامل بیش از 1500 شماره مجله، بیش از 100 جلد کتاب معتبر و مشهور و بیش از 3000 مقاله در موضوعات مختلف علوم اسلامی و علوم انسانی همراه با قابلیت جستجو قرار دارد. همچنین در پایگاه find articles.com، که یکی از قوی­ترین موتورهای جستجوهای تخصصی در زمینة مقالات به شمار می­رود، متن کامل هزاران مقاله از بیش از 700 نشریة معتبر بین­المللی قابل جستجو و دسترسی است. 6- ظرفیت بالای نگهداری و انتقال متن، عکس، تصویر و صوت: یکی از برجسته ترین ویژگی های رسانه جدید اینترنت حجم عظیم نگهداری و تبادل اطلاعات چندرسانه ای است. برخی ها معتقدند امروزه می توان هر نوع اطلاعاتی اعم از تصویر و متن و صوت با هر موضوعی در فضای مجازی اینترنت یافت که این نشاندهنده حجم عظیم اطلاعات موجود در فضای سایبر است 7- قابلیت استفاده گسترده از آرشیوهای عظیم و غنی رسانه های متنی، صوتی و تصویری: اینترنت قابلیت آرشیو سازی و نگهداری حجم وسیع اطلاعات تولید شده را دارد که قابل استفاده در هر مکان و زمانی باشد. 8- تعامل ‌دو سویه : در فناوریهای جدید امکان دریافت بازخورد از گیرنده پیام بوسیله ارسال کننده امکان دارد و فرستنده با توجه به بازخورد دریافتی از گیرنده پیام خود را تغییر می دهد درحقیقت فرستنده و گیرنده مدام نقش عوض کرده و در جای هم می نشینند. اینترنت فضایی است که بروشنی می توان تغییرات فرستنده و گیرنده را مشاهده کرد. در فضای چت، ایمیل، سایتهای خبری و اطلاع رسانی با درج نظرات نمونه هایی از تغییر موقعیت فرستنده و گیرنده پیام است که تعامل دوسویه را نشان می دهد. 9- تمرکز زدایی: افراد هم تولید کننده و هم مصرف کننده اطلاعات هستند و دیگر نمی توان تمرکزی برای فرستنده پیام قائل شد. 10- چند رسانه ای ( مولتی مدیا) بودن، قابلیت اتصال چند رسانه به یکدیگر: اینترنت بنوعی توانسته همه رسانه های نوین را در خود جای دهد. از طریق اینترنت می توان رادیو گوش کرد و شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی را مشاهده کرد و در عین حال با دوست خود در آن طرف کره زمین مکالمه متنی، صوتی و تصویری داشت. 11- جمع زدایی: رسانه های نوین به علت جذابیت و مخاطب قرار دادن فرد انسان جمع گرایی را تحت الشعاع قرار داده و فردیت را در جوامع بشری گسترش می دهد. 12- ناهمزمانی، عدم نیاز به پایبندی به زمان: در فناوریهای نوین ارتباطی همچون اینترنت نه تنها مکان در دسترسی به شبکه گسترده اینترنت نقش بسزایی ندارد بلکه درهر زمانی می توان به این شبکه رجوع کرد و از اطلاعات استفاده کرد. با تکنولوژی های جدید روز به روز سرعت دسترسی به اطلاعات افزایش می یابد. تکنولوژی اینترنت برای بیشترین سرعت و کمترین کنترل طراحی شده، لذا اِعمال کنترل های اطلاعاتی در آن دشوار است. البته نمی توان سرقت اطلاعاتی را بوسیله هکرها و کرم های اطلاعاتی نادیده گرفت. در جهان جدیدی که اینترنت خلق کرده است(‌جامعه اطلاعاتی) آزادی های فکری، تحقیقاتی، آموزشی، تفریحی و شغلی رو به رشد خواهد بود و تجارت الکترونیک، خدمات بهداشتی و پزشکی از راه دور و خدمات تلفن بین المللی از طریق اینترنت جای اشکال سنتی را خواهد گرفت. عوامل جذابیت اینترنت تعامل:طبیعت کامپیوتر به مثابه ابزاری شادی آور است. شبه مرزی:همان فضای مجازی و مشترکاتی است که با غرب دارد. گمنامی رسانه ها:اسم های مستعار و متن های تایپ شده همانند ماسک عمل می کنند. بازدید از وب به 4 صورت است: 1- داشتن آدرس و مراجعه مستقیم 2- استفاده از لینک موجود در سایت دیگر 3- مراجعه از طریق فهرست ها 4- از طریق موتورهای جستجو تعریف ماهواره عموماً Satellite به هرچیز گردنده به دور چیز دیگرمی گویند،مثلاً ماه به دور زمین می گردد.در محاوره دستگاهی گیرنده/فرستنده بیسیم است که توسط راکت به فضا پرتاب می شود ودر یک مداردورزمین جای میگیرد. در حال حاضرازآنها برای کارهایی مثل هواشناسی،مخابرات تلویزیونی،... وGPSاستفاده میشود. تاریخچه ماهواره اولین پرتاب ماهواره به مدارزمین راروسها به نام خود ثبت کردنداین ماهواره که اسپوتنیک(spuntik) نام داشت در سال 1958 در مدار زمین قرار گرفت. آمریکایی ها دو سال بعد وارد عرصه ماهواره شدندو در سال 1960 اولین ماهواره را پرتاب کردند. فن آوری صنعت ماهواره و ایستگاههای پرتاب آن اکنون در انحصار چند کشور است.بیشترین پرتاب را تاکنون روسیه انجام داده است ولی ماهواره های آمریکایی از لحاظ پیشرفت و دقت ازروسیه جلوتر است. کاربردهای ماهواره ماهواره ها همان طور که در زمینه پیشرفت علوم مختلف کمکهای شایانی به بشر کرده اند واستفاده ازآنها تاثیر بسزایی در زندگی انسانها دارد. سیاری ازمسایل ومشکلات مربوط به هزینه , زمان وثبات اطلاعات ارسالی را حل کرده وکارایی شبکه های تلویزیونی رابه شکل چشمگیری افزایش داده است در عین حال مشکلات خاص خود را نیز ایجاد کرده است. گسترش خارق العاده ارتباطات ماهواره ای بیانگر تلاش بی وقفه انسان در به کارگیری تکنولوژی جدید درجهت رفع نیازهای جوامع بشری است در حال حاضر بیش از هزار ماهواره درمدارهای مختلف وبرای مقاصد متفاوت در اطراف زمین در حال چرخش است. کاربردهای وسیع آن در زمینه های مخابرات،کشاورزی , هواشناسی , معادن , اکتشافات , نجوم حفاظت محیط زیست , نظامی و غیره , اطلاعات بی شماری را در اختیار انسان قرار داده که ما می بایست ازکاربردهای مثبت به نحو احسنت استفاده و از عواقب منفی آن جلوگیری کنیم.که به چند مورد از آنها اشاره می کنم. نظامی تامین ارتباط مخابراتی اضطراری در زمان جنگ گرچه 60 درصد ماهواره های ساخته شده , جنبه نظامی دارند, که این اهمیت استفاده ازماهواره را در کاربرد نظامی آن روشن می کند, هنوز مطالب زیادی در مورد آنها منتشر نشده است ماهواره های نظامی اطلاعات بسیار دقیق و مفیدی راجع به زاغه های مهمات در زیر زمین , مقر تانکها و خودروهای نظامی , محل استقرار نیروها, مراکز تجمع و آرایش و جابه جایی نیروها و تعداد آنها را به طور تقریبی جمع آوری وبه مراکز مشخصی می فرستند.درجریان جنگ خلیج فارس ,ماهواره های جاسوسی عکاسی آمریکا بیش از12 باردر روز از قلمرو فضایی عراق عبورمی کردند ودرهر عبور, صدهاعکس و تصویرازاوضاع گوناگون این کشور در اختیار فرماندهان نظامی قرار می دادند. این عکسها از طریق ماهواره های مخابراتی نظامی خاصی به منطقه نبرد فرستاده و در آنجا توسط گیرنده های متحرک دریافت می شد. ماهواره‌ها به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند: 1- بار مفید (محموله) 2- سکو (جایگاه). ماهواره‌ها دارای تجهیزاتی همچون سیستم برق، مخزن سوخت، کامپیوتر، سیستم تامین انرژی، دوربین و آینه خورشیدی هستند. پس از ساخت ماهواره، آنها را توسط یک ماهواره بر، موشک یا حتی شاتل فضایی به فضا پرتاب می‌کنند تا در مدار معین خود بر حول محور زمین قرار بگیرند. ماهواره برها به شکل موشک‌ها‌ی چندمرحله‌یی با سوزاندن سوخت شیمیایی، انرژی لازم برای بردن ماهواره به مدار زمین را فراهم می‌کنند. پس از قرار گرفتن ماهواره در ارتفاع مورد نظر، یک سامانه پیشران موشکی دیگر به کار می‌افتد و ماهواره را در مدار مورد نظر قرار می‌دهد. از جمله ماهواره برهای معروفی که هم اکنون چند سالی است سازمان فضایی اروپا برای ارسال ماهواره به مدار زمین از آن استفاده می‌کند، موشک آریان 5 ساخت فرانسه است. ماهواره به طور مداوم در حال حرکت در مداری حول زمین است. بخشی از پژوهش های علمی و تخصصی که توسط ماهواره‌ها انجام می‌شود، هرگز نمی‌تواند روی کره زمین جنبه عملی به خود گیرد. امروزه ماهواره‌ها تنها برای کسب اطلاعات از کره خاکی ما کاربرد ندارند؛ هم اکنون چندین ماهواره پیشرفته علمی تحقیقاتی هستند که بر گرد خورشید و اجرام منظومه خورشیدی در حرکتند و اطلاعات خود را از آن اجرام به مراکز مدیریت ماهواره خود در زمین ارسال می‌کنند. ماهواره‌ها از لحاظ ماموریت خود به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند: 1-هواشناسی 2- ارتباطات رادیویی و مخابراتی 3- ردیابی 4- تحقیقاتی علمی 5- نظامی و جاسوسی. بررسی مقایسه ای رسانه های سنتی و نوین انواع رسانه ها الف – رسانه های چاپی (printed media) مانند روزنامه و مجله. ب – رسانه های الکترونیک (electronic media) مانند رادیو و تلویزیون. ج – رسانه های دیجیتال (digital media) مانند سی دی، دی وی دی، هارد دیسک، فلاپی دیسک و فلش دیسک. مراحل تهیه و ارائه اخبار: 1. جمع آوری اخبار (news gathering) : در این مرحله ، یک خبرنگار از میان تعداد زیادی از رویدادهایی که در جهان واقعی (real world) روی می دهند یک یا چند رویداد را بر اساس ارزشهای خبری بر می گزیند و درباره آنها اطلاعات جمع آوری می کند. در این صورت ، خبر از جهان واقعی وارد جهان رسانه ها (media world) می شود. 2. پردازش اخبار (news processing) : در این مرحله ، دبیران خبر و سردبیران از میان خبرهای رسیده، خبرهایی را که به نظر آنها از ارزش خبری بیشتری برخوردار هستند انتخاب می کنند و بنا به تشخیص خود بر روی آنها تغییراتی انجام می دهند. 3. انتشار اخبار (news distribution) : در این مرحله ، رسانه محتوای انتخاب و تنظیم شده را منتقل می کند. این انتقال محتوا توسط عناصری صورت می گیرد که ناقل محتوا (content carrier) نامیده می شوند. در رسانه های چاپی، مرکب یا جوهر، در رسانه های الکترونیک، سیگنالها و در رسانه های دیجیتال، صفر و یک ناقل محتوا هستند. تقسیم بندی رسانه ها به گروه های مختلف به دلیل این نیست که بتوان کاربری ، با قدرت جایگزینی یک رسانه توسط رسانه ی دیگر را مورد بررسی قرار داد، بلکه به دلیل آن است که بتوان هر گروه را به طور مستقل مورد مطالعه و تحلیل قرار داد. گاه علاقه ی زیاد نسبت به فناوری های جدید موجب می شود تصور کنیم که هر فناوری جدید به زودی جایگزین فناوری پیشین خواهد شد. ولی تجربه های گوناگون به دفعات ثابت کرده که این تصورات پایه واساسی ندارد. برای مثال، در حدود سال های ۱۹۲۰ میلادی پیش بینی می شد که رادیو جایگزین چاپ شود؛ در حدود سال های ۱۹۵۰ پیش بینی می شد که تلویزیون جایگزین چاپ شود؛ در حدود سال های ۱۹۸۰ پیش بینی می شد که کامپیوتر جایگزین چاپ شود. در حدول سال های ۱۹۹۰ پیش بینی می شد که شبکه ی جهانی کامپیوتری (اینترنت) جایگزین چاپ شود. ولی همان طور که امروز می دانیم همه ی آن پیش بینی ها نه تنها غلط و بی پایه بودند، بلکه برعکس رسانه هایی مانند رادیو وتلویزیون و حتی شبکه ی جهانی اینترنت باعث شدند میزان استفاده از رسانه های دیگر مانند رسانه های چاپ افزایش هم پیدا بکند. امروز انواع مختلف رسانه ها را به دو گروه اصلی چاپی و الکترونیکی تقسیم می کنند. رسانه های چاپی : آمار و ارقام تهیه شده از سراسر جهان نشان می دهد که استفاده از رسانه های چاپی جهت اطلاع رسانی، به عموم در حال رشد و افزایش است. در پایان هزاره ی دوم ، مجله ی تایمز یوهانس گوتنبرگ ، مخترع آلمانی را، به خاطر اختراع دستگاه چاپ و تاثیر مستقیمی که اختراع او در پرورش افکار عمومی و بروز تحولات اجتماعی، از طریق در دسترس ساختن کتاب برای عموم ، به جا نهاد، به عنوان یکی از چهره های برتر این هزاره انتخاب کرد واختراع او را به عنوان مهم ترین اختراع هزاره ی دوم معرفی نمود. کارهای چاپی امروزه بسیار متنوع و زیاد شده است . اگر به اطراف خود نگاه کنیم موارد مختلفی از کارهای چاپی مانند کتاب، مجله ، بروشور و… را خواهیم دید. باید دانست که تقسیم بندی تولیدات چاپی این امکان را فراهم می سازد که مراکز ارائه کننده ی خدمات چاپی بتوانند به صورت تخصصی نسبت به فعالیت های خود، از نظر تجهیزات ، امکانات مورد نیاز، بازاریابی ، حجم کاری و حتی برنامه های توسعه تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند. مفهوم روزنامه نگاری : روزنامه نگاری الکترونیک (electronic journalism) : منظور از الکترونیک در دانش ارتباطات، رادیو و تلویزیون است. روزنامه نگاری دیجیتال (digital journalism) : منظور ذخیره کردن محتویات خبری اعم از متن، عکس، صدا و تصویر به صورت صفر و یک بر روی حافظه های دیجیتال از قبیل سی دی، دی وی دی، هارد دیسک، فلاپی دیسک یا فلش دیسک است. روزنامه نگاری آنلاین (online journalism) : منظور ارائه محتویات خبری اعم از متن، عکس، صدا و تصویر بر روی وب است. روزنامه نگاری سایبر (cyber journalism) : شکل پیشرفته روزنامه نگاری آنلاین است که تعامل کاربر با دستگاه در آن به حداکثر رسیده است. در روزنامه نگاری سایبر تلاش کاربر به حداقل می رسد در عوض نقش بیشتری بر عهدة دستگاه می باشد تاریخچهَ پیدایش رسانه های الکترونیک: در 17 ماه مه 1991،یک مؤسسه ی پژوهشی در ژنو ،معیارها یا استانداردهای شبکه ی جهانی تارنماها را منتشرکرد.در ماه مه1992،یک سال بعد،روزنامه ی"شیکاگو تریبیون"در ایالات متحده امریکا،نخستین نسخه ی روزنامه ی الکترونیکی را با نام"شیکاگو آنلاین"را بر روی مانیتور کامپیوترها فرستاد. تا ماه اوریل 2001،بیش از 12هزاررسانه ی خبری الکترونیکی در ایالت متحده امریکا موجود بوده است.در دهه ی اول روزنامه های الکترونیکی،نه تنها هزاران رسانه ی خبری تارنماهای خود را راه اندازی کردند،بلکه میلیون ها نفرکاربروگروه های اجتماعی،سیاسی،فرهنگی،اقتصادی ونظایر ان نیزتارنماهای خود را وارد شبکه ی جهانی تارنماها کردند. تعاریف: رسانه های سنتی رسانه های چاپی ( کتاب و مطبوعات )، رادیو و تلویزیون را گویند که مخاطبان را به واسطه یک "روایت خطی" هدایت می کنند. رسانه های الکترونیک: رسانه های الکترونیک به معنی انتشار اطلاعات در دوره های زمانی مشخص در قالب صفحات وب بر روی یک شبکه ی اطلاع رسانی یا روی اینترنت است. محتویات چنین رسانه ای به جای چاپ شدن بر روی کاغذ،به صورت فایلهای کامپیوتری در حافظه ی یک کامپیوتر قرار دارد.این فایلها که در قالب خاصی به نام صفحات وب بهتر می شوند،در دوره های زمانی معینی در یک شبکه ی اطلاع رسانی متصل به اینترنت قرار می گیرند و مخاطبان چنین نشریاتی یعنی افرادی که با کامپیوتر شخصی خود به ان شبکه متصل شود،می توانند صفحات روزنامه را روی صفحه ی نمایش کامپیوترخود ببینند ویا ان را روی کاغذ جاپ وسپس مطالعه کنند.اتصال به شبکه ی اطلاع رسانی موردنظر ممکن است از طریق اینترنت یا در یک شبکه ی داخلی(اینترانت) صورت پذیرد. مختصات رسانه های الکترونیک و سایبر: - استفاده از فناوری چندرسانه ای - فضای نا محدود - به هنگام سازی و به روز رسانی مداوم - آرشیو الکترونیکی - ارایه در شبکه ی داخلی و اینترنت - ارتباط دو سویه - محتوای قابل دریافت و پردازش - کاهش کنترل قدرتهای حاکم بر رسانه و تقویت آزادی بیان - تجهیزات مورد استفاده - شمار خوانندگان زیاد - روزنامه نگاران اینترنتی - خبرخوانهای اینترنتی - روشهای نو و مداوم برای آگهی تبلیغ - روشهای پیاده سازی ولی باید دید این فرزندان شیکاگو آنلاین را چه باید خواند و این رشد شگفت انگیز را چگونه باید معنا کرد. روزنامه های الکترونیک، روزنامه های آنلاین، روزنامه های دیجیتال، نسخه های دیجیتال و روزنامه های سایبر صرفاً چند نمونه ازنام هایی هستند که به این نوع ازروزنامه ها اطلاق می شود. اما آنچه که موجب رشد شگفت انگیز روزنامه های دیجیتال شده است، ویژگی های منحصربه فرد و مزایایی است که این روزنامه ها دارند. این ویژگی ها عبارتند از: 1)آزادی از زمان ومکان: همان طورکه می دانید ما دردنیای مجازی با هیچگونه محدودیت زمانی و مکانی روبرو نیستیم. زمان درفضای مجازی تابع ابدیت نسبی است؛ بدین معنا که ازحیات دائمی برخورداراست و به چای مفهوم زندگی – مرگ که دردنیای فیزیکی با آن روبرو هستیم، با مفهوم زندگی – زندگی برخورد می کنیم. درمورد مکان نیز باید به این نکته اشاره کرد که دنیای مجازی وابسته به یک جغرافیا و یا منطقهَ خاصی نیست، بلکه درفضا بدون هیچگونه مرکزیت و یا وابستگی معلق است. مکان دراین فضا قابلیت شکسته شدن دارد و می توان ازهرنقطه ای وارد فضاهای دیگرشد. ( دکترعاملی – جزوهَ کلاسی، نیم سال تحصیلی 1386-87) درروزنامه نگاری سایبر نیز زمان و مکان هردو از بین رفته اند. شما به محض تماس با منبع خبری درجهان سایبر درموقعیت بی زمانی و بی مکانی قرارمی گیرید. اختلاف ساعت با کشورها برای دسترسی به اطلاعات و همچنین فاصلهَ مکانی با این کشورها هیچ مفهومی در رسانه های سایبر ندارد. رسانه های سایبر همیشه و لحظه به لحظه درمعرض دید مخاطب قراردارند و به عبارت بهترساعت انتشار برای آنها – که معمولاً برای رسانه های نوشتاری پس ازچاپ می باشد- هیچ مفهومی ندارد و این یعنی دسترسی سریع و مستقیم به اطلاعات. در این رسانه های نوین، مفهوم شهروند جای خود را به مفهوم تازه ای به عنوان شبکه وند داده و این امربدین معناست که جغرافیا، درقلمرو روزنامه نگاری سایبر جان سپرده است. جغرافیای مخاطب درروزنامه نگاری سایبر یک جغرافیای جهانی و درروزنامه نگاری سنتی یک جغرافیای محلی است. (شکرخواه، 1384:107) 2) پارادایم دوسویه گی یا تعاملی بودن: یکی ازهیجان انگیزترین ویژگی های روزنامه نگاری سایبر، پارادایم دوسویه گی یا دوسویه بودن رسانه های سایبرو تعاملی بودن آنهاست. همان طورکه مسیراطلاعات ازسوی روزنامه امتداد می یابد، مسیردیگری هم برای مخاطب هست تا اطلاعات خود را برای رسانه ارسال کند. کری هیتر(1989) شش ویژگی تعاملی بودن رسانه های سایبر را اینگونه شناسایی می کند: 1. انتخاب های متنوع و پیچیده و دردسترس 2. تلاش بیشترکاربران 3. میزان پاسخ دهندگی 4. تسهیل ارتباطات بین فردی 5. سهولت درافزایش اطلاعات 6. امکان نظارت برکاربرسیستم مورد پنجم خاص رسانه های سایبراست که درآن مخاطب درنقش سردبیر( خبرنگار و یا گزارشگر) وارد عمل می شود و به اطلاعات رسانهَ سایبری که درحال مطالعهَ آن است می افزاید. این امرازطریق هایپرلینک کردن نیز امکان پذیراست. دراین صورت مخاطب نه تنها منفعل نیست بلکه کاملاً فعال است. افزایش اطلاعات درجهان مجازی و ازآن جمله روزنامه های سایبر، به دلیل دیجیتالی بودن این فضاست. منظور ازدیجیتالی بودن همان عددی بودن است. تمامی اطلاعات و داده ها درفضای مجازی به عدد تبدیل می شوند که اصطلاحاً به آن منطق صفر و یکی گفته می شود. این اعداد براساس برنامه ای که به آنها داده می شود، به شکل های گوناگون درآمده و کالاهای متفاوتی را تولید می کنند. بنابراین منطق حاکم برفضای مجازی یک منطق دیجیتالی است ؛ درحالیکه دردنیای واقعی منطق آنالوگی حاکم است. درمنطق آنالوگی همچنان فکرو اندیشهَ انسان به کارگرفته می شود تا داده ها و اطلاعات تغییریابند. سیستم های آنالوگ نیازمند آن است که انسان درکنارش باشد. دراین سیستم اگراشتباهی رخ دهد، بسیاردشوارمی توان آن را تصحیح کرد و دربعضی ازموارد هم اصلاً اکان تصحیح وجود ندارد. مثلاً درروزنامه های سنتی اگراشتباهی رخ دهد باید تا 24 ساعت آینده و شمارهَ بعدی صبرکرد تا بتوان آن را تصحیح کرد؛ درحالیکه در روزنامه های سایبرهرلحظه که افراد اراده کنند امکان برطرف کردن اشتباهات وجود دارد. ویا زمانیکه روزنامه های سنتی به زیرچاپ می روند، دیگرامکان افزودن خبرجدید وجود ندارد ولی در روزنامه های آنلاین لحظه به لحظه امکان به روزکردن اخبار و اطلاعات میسر است. 3 )نزدیک بودن وبی واسطگی: یکی ازمزایای دیگر روزنامه نگاری سایبر این است که بین تولیدکننده و مصرف کننده واسطه وجود ندارد و چیزی شبیه به ارتباط چهره به چهره است. به عبارت بهتر، هردوطرف همیشه به هم دسترسی دارند و امکان بازخورد به طور لحظه به لحظه برای طرفین موجود است. درچنین حالتی کاربران رسانه های سایبربه راحتی آنچه خوانده اند نظرمی دهند. این عامل موجب می گردد تا مخاطب فعال باشد نه صرفاً یک گیرندهَ منفعل، درنتیجه موجب جذب بیشترمخاطب می گردد. به همین خاطراست که اغلب جوانان ترجیح می دهند ازروزنامه های سایبر استفاده کنند؛ چراکه روزنامه های سنتی یک مسیریک سویه است و همچون خیابانی یکطرفه که تنها روزنامه نگاران به فعالیت می پردازند.(شکرخواه ،1384:113) ( 4فرامتن وادبیات جهانی واژه ها: فرامتن ازدیگر مزایای روزنامه نگاری سایبراست. استفاده ازاین امکان، به معنی دستیابی مخاطب به ادبیات جهانی یک واژه است. به دیگرسخن هرواژه ای که به صورت فرامتنی عرضه می شود، امکان دستیابی شما را به تمام اسناد مربوط به آن واژه دراینترنت فراهم می سازد. فرامتن ازجذاب ترین وجوه رسانه های سایبراست. مفهوم فرامتن این است که متون درجهان رسانه های سایبر به یکدیگر گره خورده اند و زمان ومکان دراین گره خوردگی نابود شده است. استفاده ازفرامتن به روزنامه نگاران سایبرازجنبهَ سندیت بخشیدن و معتبرتر ساختن آنچه گزارش می شود کمک بی سابقه ای می کند.(شکرخواه،1384:113) استفاده ازویژگی فرامتنی ازطریق هایپ�