زیست شناسی سوم دبیرستان

فعالیت 2-3 صفحه ی 61


 

الف ) بخشی از شبکیه که نقطه کور نامیده می شود و محل خروج عصب بینایی است به نور حساس نیست.


 

ب ) در این نقطه هیچ گیرنده ی نوری ( استوانه ای یا مخروطی ) وجود ندارد.


 

فعالیت 3-3 صفحات61و62


 

الف ) صلبیه سفید رنگ محکم و ضخیم است مشیمیه به رنگ آبی و سیاه است . شبکیه پرده ای نازک و تقریبا بی رنگ است.


 

ب ) زلالیه رقیق است در حالیکه زجاجیه حالت ژله ای دارد .


 

فعالیت 4-3 صفحه 66


 

1- بله مناطق مشخص شده در شکل مح تجمع گیرنده های حساس به یک مزه ی خاص هستند


 

2- برای اینکه موادی که میله را با مزه های دیگر آغشته کرده است پاک شود و آزمایش دچار اختلال نشود


 

پاسخ فعالیت های فصل چهارم


 

فعالیت 1-4 صفحه 92


 

این فعالیت بیانگر اهمیت خوردن صبحانه ( که معمولا نوجوانان از آن گریزان هستند ) می باشد . کاهش قند خون ( هیپو گلیسمی ) اغلب در سالهای نوجوانی که تغییرات هورمونی سریع است ایجاد می شود . هیپو گلیسمی خفیف نسبتا شایع است


 

1- حدود 5 تا 10 دقیقه


 

2- غذای شامل بیسکویت شیر وموز


 

3- خوردن شش وعده غذا در روز کمک می کند تا قند خون در سطح ثابتی باقی بماند . کم بودن قنده ای ساده در وعده غذایی نیز تولید انسولین را کاهش داده و سطح گلوکز خون را در حد مناسبی نگه می دارد.


 

فعالیت 2-4 صفحه 94


 

1- A چون میزان گلوکز خون آن رو به کاهش گذاشته است .


 

2- B چون میزان گلوکز خون آن پس از آغاز آزمایش افزایش یافته است


 

3- C چون میزان گلوکز خون آن در طول اجرای آزمایش ثابت مانده است


 

فعالیت 3-4 صفحه 94


 

1- A انسولین خون را کاهش می دهد.


 

2- B گلوکاگون قند خون را افزایش می دهد.


 

3-C قند خون در حد ثابتی باقی مانده است .


 

پاسخ تفکر نقادانه فصل چهارم


 

تفکر نقادانه 1-4 صفحه 94


 

خیر . هورمون های بخش قشری و مرکزی غدد فوق کلیه هر دو در پاسخ به تنش ترشح می شوند. اما هورمون های بخش قشری فوق کلیه سبب ایجاد پاسخ آهسته تر و طولانی تر می شوند


 

پاسخ فعالیت های فصل پنجم


 

فعالیت 1-5 صفحه 108


 

بطور عملی انجام شود


 

پاسخ سوال تجزیه و تحلیل


 

مواد چسبنده به میله همزن شفاف چسبناک و حالت کشسان دارند.


 

پاسخ فعالیت های فصل ششم


 

فعالیت 1-6 صفحه ی 123


 

حذف : در این مورد بخشی از ماده وراثتی از دست می رود بنابراین از ذخیره اطلاعات وراثتی کاسته می شود وصدمات شدیدی به سلول وارد می گردد به ویژه اگر هر دو کروموزوم همتا در یک نقطه دچار حذف شوند یا اینکه حذف کل کروموزوم را در برگیرد.


 

جابه جایی : در این جهش ماده ی وراثتی کم نمی شود اما از آن جا که ژن در جای اصلی خود نیست ممکن است نتواند کار خود را به درستی انجام دهد . علاوه بر این گاهی ژن در وسط ژن دیگری قرار می گیرد که این نوع جابه جایی به از بین رفتن فعالیت ژن دوم نیز منجر می شود


 

مضاعف شدن : اضافه شدن بخشی از اطلاعات ژنتیک پیامد این نوع جهش است . هرگونه تغییر در ماده ی ژنتیک برای سلول مضر است ( مثل سندرم داون ) ممکن است بخشی از یک ژن مضاعف شود که در این صورت پروتئین ساخته شده کارآمد نخواهد بود.


 

واژگونی : سبب به هم خوردن توالی نوکلئوتیدها ودر نتیجه فعالیت ژن می شود.


 

فعالیت 3-6 صفحه 133


 

1- با توجه به تعداد زیاد کروموزوم هادر سلول های یوکاریوتیس شانس این که هردو سلولمجموعه کامل از کروموزوم را دریافت کنند توسط میتوز افزایش می یابد.


 

2- جسم گلژی شبکه ی آندوپلاسمی ریبوزوم واکوئل لیزوزوم


 

3- بیشتر سلول های عصبی همیشه در G1 باقی می مانند و نقاط وارسی اجازه ی عبور آن ها را به مرحله ی بعدی نمی دهد. از آن جا که این سلول ها وارد میتوز نمی شوند هیچ سلولی جانشین سلول های آسیب دیده نخواهد شد.


 

فعالیت 4-6 صفحه 133و 134


 

تجزیه وتحلیل و نتیجه گیری


 

1- هسته ی سلولیهایی که دانش آموزان ساخته اند باید همانطوری باشد که در سلول مادر بوده است . با این تفاوت که کروموزوم ها در سلول مادر درست قبل از میتوز همانند سازی می کنند و دو کروماتیدی هستند.


 

2- پاسخ ها متفاوت است . ممکن است دانش آموزان به این نکته اشاره کند که در مدل خود تغییرات کروموزوم ها را طی تقسیم نشان نداده اند


 

3- ژن هایی که در سلول های حاصل از میتوز یافت می شوند شبیه همان ژن های هستند که در سلول مادر یافت می شود . کروموزوم ها قبل از تقسیم سلول همانند سازی می کنند ویک نسخه از هر ژن به یکی از سلو ل های جدید می رود


 

4- پاسخ متفاوت است . باید به حفظ عد کروموزومی و محتوای ژنتیک طی میتوز توجه نمود


 

5- پاسخ ها متفاوت است مثلا اگر DNA قبل از میتوز همانند سازی نمی کرد چه می شد


 

پاسخ تفکر نقادانه فصل ششم


 

تفکر نقادانه 1-6 صفحه 124


دانش آموزان باید مخالف باشند از آنجا که گامت هاپلوئید است فقط یک دست کروموزوم دارند و در هر دست کروموزوم نیز فقط یکی از دو کروموزوم همتا یافت می شود.